Dźwięk a Brzmienie

Rozbrzmiewanie instrumentu w warunkach kontrolowanej wilgotności

Tym, czym od wieków dla poszukiwaczy jest najcenniejszy artefakt chrześcijan – Święty Graal, tym dla muzyków jest brzmienie – idealny w proporcjach zespół cech dźwiękowych czyli najprościej rzecz ujmując właściwy balans pomiędzy basem, środkiem pasma oraz jego górą.
Tajemnicą brzmienia instrumentów w których źródłem dźwięku jest drgająca struna (chordofonów) są walory akustyczne drewna z którego są one wykonane z których najważniejsze to sprężystość, przewodnictwo (prędkość rozchodzenia się dźwięku) oraz tłumienie. Wymienione cechy zależą z kolei od gatunku drewna oraz jego właściwości fizycznych z których najważniejsze to gęstość i wilgotność.
Przemysłowa produkcja gitar i basów związana z zapotrzebowaniem rynku na produkt w przystępnej cenie wpływa na obniżenie kryteriów jakościowych oferowanych obecnie instrumentów. Dotyczy to głównie parametrów drewna i jego cech rezonansowych. Instrumenty typu „custom” (z manufaktur, lub budowane przez lutników) wykonuje się zazwyczaj z wyselekcjonowanego, sezonowanego na wolnym powietrzu surowca (powolne zmniejszanie wilgotności drewna w stabilnych warunkach). Sezonowanie powoduje równomierne rozmieszczenie wilgoci i doprowadza do wyrównania wewnętrznych naprężeń w drewnie. Tańsze, produkowane masowo instrumenty, wykonuje się przeważnie z materiału o niższej jakości, suszonego lub wstępnie sezonowanego i „dosuszanego” sztucznie.  Może to powodować nierównomierny rozkład wilgotności suszonego drewna i w konsekwencji wpływać na jego cechy odpowiedzialne za brzmienie instrumentu. Zachowanie się sztucznie suszonego drewna można zaobserwować w sezonie grzewczym, kiedy wilgotność w pomieszczeniach zamkniętych nie przekracza 25%. Instrumenty wykonane z drewna o nierównym zróżnicowaniu wilgotności mają tendencje do odkształceń i wypaczeń.
O ile nie ma wpływu na sposób w jaki drewno, z którego zbudowany jest  instrument, zostało spreparowane w fazie preprodukcji o tyle  można ingerować w równomierny rozkład jego wilgotności a w konsekwencji na poprawę brzmienia poprzez uzyskanie optymalnej proporcji pomiędzy współczynnikiem tłumienia, a prędkością dźwięku (fali akustycznej) zależną od gęstości drewna.
Współczynnik tłumienia

Prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej w drewnie (F. Kollmann 1982)

Rodzaj drewna
Średnia gęstość
Średni moduł sprężystości
Średnia prędkość fali dźwiękowej
׀׀
׀׀
g/cm3
MPa
m/s
Jodła
0,45
11000
490
4890
1033
Sosna
0,52
12000
460
4760
932
Świerk
0,47
11000
550
4790
1072
Buk
0,73
16000
1500
4638
1420
Dąb szypułkowy
0,69
13000
1000
4304
1193
Jawor
0,63
9400
915
3826
1194
Lipa
0,53
7400
250
3700
680
׀׀ – kierunek wzdłuż włókien
┴ - kierunek w poprzek włókien